MENGELAK SALAM BUKAN MAHRAM..

Assalamualaikum dan salam perjuangan..Alhamdulillah,Allah masih menemukan kita semua dalam laman ilmu ini.Selamat membaca.Moga dapat manfaat darinya.

____________________________________________________________

SITUASI::


Saudara bukan mahram hulur tangan nak salam..Saudara tu dah berusia,kita dah anggap macam mak atau ayah kita dah..Boleh ke kita salam??Satu lagi,situasi camne yang membolehkan kita bersalaman dengan orang bukan muhrim,kerana ada yang menyatakan bahawa kita harus menyambut salam seseorang jika keadaan itu akan memalukan dirinya.
____________________________________________________________

CORETAN PENULIS::

Sebelum kita membuka sesi ini,sudilah penulis membawakan beberapa hadis nabi yang jelas menunjukkan larangan bersalaman antara lelaki dan perempuan tanpa sebarang sebab yang mendesak.Tak kira lah orang itu dianggap seperti ayah atau ibu,berusia atau tidak.So,yok kita baca dan fahami pesanan Rasulullah S.A.W dalam hal ni..

Rasulullah SAW bersabda:"Sesungguhnya aku tidak berjabat tangan dengan perempuan.Ucapanku kepada seorang perempuan seperti kataku pada seratus perempuan." (Hadis riwayat Ibnu Hibban, Malik & Nasa'i) 

Rasulullah SAW juga bersabda: "Tidak pernah aku menyentuh perempuan yang tidak halal baginya (bukan mahramnya)." (Hadis riwayat at-Thabrami & al-Baihaqi,Sahih)

Majoriti Ulama silam dan kontemporari berpandangan ia adalah haram kerana tergolong dalam perilaku yang boleh membawa kepada zina.Islam tidak melarang sesuatu perkara melainkan ada hikmah kepadanya.


Sebahagian kecil ulama pula,khususnya ulama kontemporari berpandangan berjabat tangan lelaki dan wanita diharuskan dengan memenuhi semua syarat berikut::-

  • Dilakukan tanpa syahwat
  • Tidak mendatangkan fitnah kepada dirinya dan orang yang berjabat tangan dengannya.
  • Tidak membawa mudarat kepada reputasi agama yang dipegangnya di mata khalayak khususnya pengikut dan muridnya.
  • Dimulakan oleh orang lain (Contohnya:wanita bukan islam menghulurkan tangan di tempat awam yang jika tidak disambut boleh mengaibkannya)
  • Dilakukan oleh individu berumur dan tidak mudah menaikkan syahwat,secara normalnya seperti individu berusia 70 tahun ke atas dan beberapa syarat lagi.
  • Tangan dihulur oleh kaum kerabat atau keluarga yang belum cukup faham berkenaan hukum.

Namun harus diingat, mereka yang mem'boleh'kan bersalaman antara lelaki dan wanita ini telah meletakkan syarat2 dan bukannya dibolehkan secara umum.Ini kerana dalam kehidupan hari ini,terkadang kita berhadapan dengan situasi orang berlainan jantina menghulurkan tangan untuk bersalaman.

Sering juga kita hadapi situasi di mana kita secara ‘tradisinya’ perlu untuk berjabat (atau bersalaman) dengan golongan bukan mahram. Contohnya seperti :
1. Bila menerima sijil atau anugerah, penyampai anugerah itu menghulurkan tangan.
2. Bila kita melawat rumah orang,tuan rumah menghulurkan tangan.
3. Bila tetamu datang, dan dia menghulurkan tangan.
Dalam semua kes, kita menghadapi dilema apabila orang yang bukan mahram menghulurkan tangan untuk berjabat. Kita mesti terfikir “alamak!knape dia hulur ni”, dan kita perlu membuat dua keputusan samada mahu salam untuk menyenangkan hati dia, atau enggan salam untuk menjaga hubungan dengan Allah azza wa Jalla. Tetapi jangan pula kita yang hulur tangan!!
Secara jelas,hukum telah menunjukkan bahawa selagi ianya tidak mendesak,maka kita perlu elakkan.Justeru itu,saya ada sedikit tips yang mungkin boleh diguna pakai untuk mengelakkan kita berjabat tangan dengan insan2 bukan mahram ni..InsyaAllah..
  • Apabila mendekati tetamu, letakkan tangan di belakang anda. Ini merupakan signal pertama bahawasanya kita tidak mahu bersalam.
  • Tetapi,jika dia tetap hulur, katakan kepadanya tangan kita kotor atau mempunyai wuduk.
  • Sebaiknya,bagi mereka yang berkemampuan,bolehlah memakai sarung tangan agar tidak berlaku banyak sentuhan yang terlarang..Kalau baju berlengan panjang, mungkin boleh tarik dan panjangkan lengan baju/sarung lengan bagi muslimah jika keadaan terlalu terdesak..


Ini merupakan beberapa langkah untuk mengelakkan berjabat tangan secara BERHIKMAH. Tetapi kalau anda seorang yang sangat berani menegakkan agama, boleh juga elak jabat+dakwah dia terus. “Maaf tuan/puan, HARAM!”


________________________



InsyaAllah..hanya ini yang mampu penulis kongsikan..Jika anda ada info lain,Silalah tinggalkan komen anda untuk menegur coretan penulis dan berkongsi ilmu..Wallahu'alam.

________________________
Tulusly,         
Syukriah Mat Yatya,
9 Mei 2012,


2 comments:

  1. Anonymous said...:

    Good Info..Santai dan bermanfaat..

  1. PiruzaChan said...:

    yg biasanya saya buat, mase salam dihulur, letak kn tgn kanan di dada kiri sambil menunduk dan senyum..yg tu rasa nya mmg biasa digunakan..

Post a Comment

 
Laman Rasmi I-Tech © 2012 | Designed by Cheap TVS, in collaboration with Vegan Breakfast, Royalty Free Images and Live Cricket Score