Adakah Kita Terlalu Taksub ?

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum wbt buat kalian. semoga sentiasa sihat di bawah naunganNYA. Insyaallah, penulis ingin berbicara tentang TAKSUB. Dikalangan kita berbeza-beza taksubnya. Samaada taksub kepada pemimpin, taksub kepada artis, taksub kepada sesuatu barang, taksub kepada makanan, taksub kepada hiburan, taksub kepada politik, taksub kepada internet, taksub kepada blog, taksub kepada komputer dan banyak lagi jenis taksub. Disini suka penulis menyatakan taksub memberi makna fanatik, tegar terhadap sesuatu perkara. Taksub boleh memberi impak kepada kita samaada ke arah kebaikan atau ke arah keburukan.

Pandangan dari segi kebaikan
dari segi kebaikan, ia memberi kekuatan kepada seseorang untuk melakukan sebarang tindakan. mereka sanggup melakukan apa sahaja asalkan mencapai matlamat. Memandangkan negara kita kecoh dengan isu-isu politik, saya mengambil ia sebagai contoh. walau apa pun yang berlaku dalam pertubuhan parti tersebut, sedikit pun tidak mengugat kesetiannya. Mereka tidak akan berganjak dari menyokong parti tersebut. Inilah yang dinamakan kesetiaan. Kebiasaannya golongan ini tidak mengharapkan balasan. Mereka melakukan dengan rela hati.

Pandangan dari segi keburukan
dari segi keburukan boleh menyebabkan pemikiran seseorang tertutup, cetek, terkongkong, keras kepala dan tidak berfikiran jauh. Kebiasaanya golongan ini tidak akan mendengar pandangan orang lain walaupun pandangan tersebut memang benar. Mereka akan tetap dengan kepercayaannya walaupun apa yang dipercayainya adalah salah. Saya mengambil contoh ketaksuban seseorang terhadap seseorang yang diminatinya. Walaupun orang yang diminati itu melakukan kesalahan, pada pandangan matanya orang itu tetap benar. Dalam bangsa melayu di panggil "bodoh sombang". Kalau dahulu ada isu suami isteri bertengkar di sebabkan fahaman politik yang berbeza. Ini adalah satu tindakan yang kurang bijak.

Pandangan penulis, kita tidak sepatutnya terlalu taksub. Allah SWT mengurniakan kita akal fikiran untuk berfikir. Fikirlah berlandaskan akal fikiran bukan berlandaskan nafsu. Salah tetap salah, benar tetap benar. Jika kita buntu dalam sesuatu masalah, pohonlah hidayat dariNYA. Hanya satu fanatik yang boleh diterima iaitu fanatik kepada agama islam. Cukuplah setakat ini coretan saya, apa yang ditulis hanya pandangan peribadi penulis. Mungkin saudara saudari mempunyai pandangan yang tersendiri. Insyaallah ilmu yang ada kita kongsi bersama ! Wallahua'lam

Oleh : Nur Nusrah Binti Othman
http://cintadearcomel.blogspot.com


0 comments:

Post a Comment

 
Laman Rasmi I-Tech © 2012 | Designed by Cheap TVS, in collaboration with Vegan Breakfast, Royalty Free Images and Live Cricket Score